Hur du använder berättelsen i din blogg

Alla gillar berättelser. Så är det bara. En bra berättelse är ett suveränt sätt att fånga din publik. Men hur använder du berättelsen i till exempel sociala medier eller en blogg?

Utan att vi tänker på det berättar vi berättelser varje dag. Vi läser berättelser, vi pratar berättelser, vi lever berättelser. Det är så vi kommunicerar med vår omvärld – och med oss själva.

Vad består berättelsen av och hur ska den berättas? Här följer mina grundläggande punkter för en bra berättelse:

Fyra komponenter

Jag tänker mig att en bra berättelse består av fyra komponenter.

  1. En person
  2. Ett problem
  3. En åtgärd
  4. En lösning

Om du skriver en berättelse, försök att använda dessa fyra element i den. Det gör du förmodligen redan utan att tänka på det!

Vad innebär de fyra komponenterna i praktiken? Du måste presentera en huvudperson, någon som agerar. Karaktären bör sträva efter någonting eller lösa något. En nöjd person är rätt tråkig, eller hur? Karaktären behöver ett problem. Det tredje du behöver är en åtgärd, en respons på problemet. I mer utvecklat berättande pratar man om vändpunkter, situationer där spänningen byggs upp och berättelsen tar en ny vändning. Läsaren förväntar sig helt enkelt att tempot, med- och motgångar, ska växla genom berättelsen. Det sista i en berättelse är en lösning, eller en sensmoral. Här förklaras kopplingen mellan berättelsen och ditt budskap till läsaren.

Tre perspektiv

  1. Enkel
  2. Engagerande
  3. Autentisk

En bra historia är enkel. I allmänhet betyder det att den är koncentrerad. Du behöver kunna ta din episka idé och skala ner den till några kärnfulla meningar. Det betyder också att den är anpassad till det språk som läsaren är van vid. Ungefär som jag tänker att en bra poplåt ska kunna spelas med tre ackord på en gitarr och ändå kännas fantastisk, så handlar det om att inte tynga ner berättelsen med en massa utsmyckning.

En bra historia har en känslomässig dimension. Den hittar en klangbotten i läsarens inre. Den låter människor upptäcka saker om sig själva som kanske de aldrig skulle ha reflekterat över annars. Vi relaterar till oro, ​​och vi relaterar såklart också till glädje.

En bra historia brukar ofta vara äkta. För det mesta kan det underlätta att berätta en historia som du faktiskt har upplevt (eller känner till någon som har). Om du väljer en fiktiv berättelse, försök ändå att applicera dina egna erfarenheter på den. Annars, prata med andra som har upplevt det du skriver om. Autenticitet leder automatiskt till mer känslor, och känslorna får berättelsen att stanna kvar i medvetandet. Till slut måste berättelsen vara trovärdig, vilket inte ens alla sanna berättelser är….

Glöm inte budskapet

Nu har du alltså fyra ingredienser (personen, problemet, händelsen och lösningen) som du kan berätta om enkelt, känslomässigt och trovärdigt. Men, under allt ligger naturligtvis budskapet. Ett enkelt, känslomässigt och trovärdigt budskap.

Du måste ha en idé om vad du vill med berättelsen och välja det ämne som du tänker är angeläget för läsaren. Vilken typ av budskap skulle få störst effekt? Vad tycker de om att läsa om? Vilka är deras värderingar? Vad håller dem vakna om natten?

Till slut

Att berätta en berättelse, eller använda sig av storytelling, behöver inte handla om ”den stora berättelsen”. Det visar sig snart att hur du väljer att presentera något är lika avgörande som vad som egentligen hände. Små, vardagliga saker som inte ställer världen på ända, men som ändå får människor att känna igen sig och får dem att känna något. Det är där du har din bloggberättelse. Börja spana!

skrivande, storytelling

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Välkommen!

Budskapet kommunikationsbyrå
Villavägen 8, 517 36 Bollebygd
hej@budskapet.se   +46 738 406640
Facebook Messenger

Prenumerera på Budskapets nyhetsbrev för tips och inspiration kring strategiskt berättande.


© 2019 Budskapet kommunikationsbyrå