Skriva debattartikel? Tänk på det här!

Text och skrivande är en av de absolut roligaste delarna i mitt jobb! Olika texttyper har olika förväntningar på sig och kräver olika angreppssätt. Det är som att jag får ha koll på många olika språk, trots att nästan allt skrivs på svenska. Att skriva debattartikel är både utmanade och roligt! Det är en genre som har speciella ”regler” som inte alltid är så uppenbara. Jag tänkte gå igenom dem i nio steg, utifrån ett arbete med en debattartikel i Göteborgs-Posten som jag skrev för Kyrkans SOS för ett par månader sedan.

1. Sätt tonen redan i rubriken

Redaktören kan sätta både rubrik och ingress, men är ofta tacksam för förslag. Om du har möjlighet att sätta rubriken själv – fokusera på din åsikt eller väck läsarens nyfikenhet. Vänta med att formulera rubriken till sist, då har du ofta materialet någonstans i din text. Tänk på att syftet med rubriken är att locka in läsaren i texten.

2. Sammanfatta allt i det första stycket

Förvänta dig inte att läsaren följer med längre än till rubriken och ingressen. Precis som i en nyhetsartikel bör det viktigaste komma först. I första stycket (eller ingressen om det finns en sådan) presenterar du dig själv, din slutsats och ett av dina bästa argument.

3. Bakgrund och trovärdighet

Den klassiska retoriken delade in argumentation i ethos, logos och pathos. Begreppen är fortfarande relevanta, och vi kan lite tillspetsat översätta dem med trovärdighet, logik och känslor. När du bidrar med faktakunskap och förklarar det aktuella läget för läsaren bygger du upp din trovärdighet. Det ger en bra grund för att föra fram dina åsikter i nästa steg.

4. Argumentera för det du tror på

När du argumenterar för eller mot en fråga kan du berätta om orsaker och konsekvenser, jämföra och ge hypoteser. Tydliggör olika ståndpunkter och ställ gär­na någon till svars. Argumentera utifrån ett allmänintresse – utan att dölja ett egenintresse – och und­vik all reklam för dig själv och din organisation. Redogör för hur frågan berör många och använd gärna konkreta exempel.

5. Känslor och relationer

Eftersom känslor får människor att reagera mer än logik så är det alltid bäst att börja med de logiska argumenten för att sedan avsluta med känsloargument. Medkänsla, stolthet, nyfikenhet, hopp är exempel på känsloargument som skapar pathos – det som gör att läsaren känner sig berörd.

6. Spela djävulens advokat

Föreställ dig nu alla kritiska frågor läsaren ställer sig och bemöt dem ett och ett. Det är både ett sätt att finslipa din text och även att förbereda dig på den efterföljande debatten.

7. Avslutning

Spara ditt allra starkaste argument till sist om du kan. Alternativt kan du måla upp en extra kärnfull bild eller ett konkret exempel som sammanfattar konsekvenserna du ser om det inte blir som du vill. Sammanfatta i en mening det du har sagt, uppma­na till åtgärder eller ställ någon till svars.

8. Skriva under

Oftast passar det bäst att använda din yrkesroll som signatur, men ibland kan det vara en annan roll, till exempel styrelseledamot eller medlem i en organisation. Kanske skriver du en debattartikel i samråd med flera andra som delar din åsikt? I så fall undertecknar ni med allas namn, yrken och gemensamt sammanhang.

9. Bädda för fortsättning

Följ upp med ett pressmeddelande så snart debattartikeln publicerats och länka till ar­tikeln i sociala medier. Pinga personer som berörs av debatten på Twitter. Förbered ett frågor och svar-dokument som ni kan ha till hands om journalister ringer. Se eventuella repliker som en inbju­dan till att förtydliga budskapet och föra debatten vidare.

Sådär! Då har vi tagit oss igenom hela uppbyggnaden av debattartikeln. När du är nöjd med din text, och är redo att skicka in den, tänk då på att det är tidningen eller webbplatsen där artikeln ska publiceras som äger rätten till texten när du har skickat in den. De kan tycka att den behöver redigeras språkligt, eller välja en annan rubrik. Se till att göra upp med redaktören på förhand om hur ni ska kommunicera eventuella ändringar. Lycka till!

skrivande, text

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *