Skip to main content

Strategiskt berättande

Storytelling är ett samlingsbegrepp för de olika typer av strategiskt berättande som går att hitta inom ett företag. Rätt använt så ger dessa berättelser kött och blod till ett varumärke. Man kan säga att om statistik, siffror och diagram utgör själva skelettet så skapar berättelserna varumärkets själ.
Behöver du hjälp att hitta berättelsen som stärker ditt varumärke? Hör av dig på hej@budskapet.se eller 0738-40 66 40.

Inget annat än sanningen

Till skillnad från reklam så måste berättelser inom corporate storytelling vara sanna. Man får gärna förenkla en smula och mejsla ut dramaturgin, men de måste vara baserade på sanna historier. Det är det som ger företaget dess trovärdighet.

En annan skillnad är att medan reklam många gånger målar upp väldigt utopiska och konfliktfria scenarier så använder sig storytelling av konflikter. Det är konflikten och lösningen av just denna som gör historien intressant.

Många användningsområden

En storytelling-text passar till exempel bra att använda för att

  • berätta hur företagets kunder använder din produkt
  • presentera företaget på din webbplats eller i annat marknadsmaterial
  • presentera företagets medarbetare på webben
  • lätta upp faktatungt material med en historia som fångar läsarnas intresse
  • visa dina kunder vad de får om de anlitar dina tjänster
  • bygga eller stärka ett varumärke.

Vill du använda storytelling i din marknadsföring? Hör av dig så tar vi ett inledande samtal om vad berättande kan göra för dig och vad som är en bra startpunkt.

Ett annat utmärkt sätt att berätta en historia är med en film. 
Mer om filmberättande

Jag har många års erfarenhet av redaktionellt och strategiskt berättande. Du kan anlita mig för intervjuer, reportage och andra redaktionella textuppdrag.